Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
ÖBB RailJet |
|
2010.10.23. 14:36 |
A Railjet az ÖBB 2008/2009-es menetrendjében szereplő új vonatnem, mely jelenleg Budapest-Bécs-München között közlekedik, továbbá Railjet a neve a szolgáltatást kiszolgáló ingavonatoknak is. Magyarországon 2008. december 14 óta közlekedik, EuroCity vonatként.
Gyorsabb, modernebb és kényelmesebb, mint az eddigi nagy távolságú vonatok, melyek jelenleg Ausztriában közlekednek. A Railjet minőségileg magas színvonalú utazási környezetet nyújt az utasainak.
|
MÁV 5342 |
|
2010.10.23. 14:33 |
A Bombardier Talent a Bombardier Transportation által gyártott többrészes csuklós motorkocsi illetve motorvonat, amelyet még a Waggonfabrik Talbot fejlesztett ki röviddel azelőtt, hogy a céget 1995-ben megvásárolta a Bombardier Transportation. A Talent elnevezés a német Talbot Leichter Nahverkehrs Triebwagen („Talbot elővárosi könnyű motorvonat”) kifejezésből származik, és egyúttal „tehetség”et is jelent. A formatervező Alexander Neumeister volt.
A Talentnek léteznek alacsony- és magaspadlós változatai, hajtásrendszerét tekintve gyártják dízel-hidromechanikus, dízel-villamos, dízel-hidraulikus és villamos hajtású kivitelben. Két-, három- és négykocsis felépítésben készítik.
|
MÁV 5341 |
|
2010.10.23. 14:25 |
A Stadler FLIRT a Stadler Rail által gyártott többrészes csuklós villamos motorkocsi, illetve motorvonat. Neve egy német betűszó, a Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug (Fürge Könnyű Innovatív Regionális Motorvonat) rövidítése. Hivatalos magyar (MÁV-)definíció szerint a FLIRT nem motorvonatnak, hanem csuklós motorkocsinak, azaz egyetlen önálló járműnek tekintendő. Ennek köszönhető, hogy a jármű minden tagja ugyanazon sorozatjelet és pályaszámot viseli. Ezzel ellentétes a Németországban és Olaszországban követett szisztéma, ahol minden tag önálló sorozatjelet és pályaszámot kap, és ott motorvonatnak nevezik.
|
MÁV BVhmot |
|
2010.10.23. 14:21 |
A MÁV BVhmot egy négyrészes villamos motorvonat, amely elővárosi és rövidtávú személyforgalom lebonyolítására épült, a MÁV BVmot sorozatú motorvonattal azonos villamosberendezéssel 1996-ban. Alkalmas a belföldi városkörnyéki és városközi, valamint ameddig az azonos felsővezeték táplálási rendszer megengedi, a szomszédos országok városai közötti korszerű, kényelmes, energiatakarékos vasúti kapcsolat biztosítására. Minden kocsi utastere légfűtéssel és kényszerszellőzéssel van ellátva, a vezetőállások klimatizáltak.
|
BVmot |
|
2010.10.23. 14:18 |
BVmot sorozatjelű, belföldi nagyvárosok közötti InterCity közlekedésre szánt zárt villamos motorvonat. Beceneve: "Samu"
|
MÁV BDVmot |
|
2010.10.23. 14:08 |
A MÁV BDVmot a MÁV egyik villamos elővárosi motorvonata. Beceneve: Hernyó.
|
MÁv 6342 |
|
2010.10.23. 14:03 |
A MÁV 6342 sorozat vagy más néven a Siemens Desiro egy dízel-hidromechanikus hajtású elővárosi ikermotorkocsi. Beceneve "Dezső", a Görögországból használtan vásárolt példányoknak "Dezirosz"
|
MÁV 6341 |
|
2010.10.23. 14:00 |
A 6341 sorozat (Bpmot) a MÁV által használt kétrészes dízelmotorvonat, más néven iker-motorkocsi. Becenevei: Uzsgyi, származási helye alapján Putyin, vagy formájára utalva Tégla. Végül a budapesti metrókocsikkal való rokonság miatt "pusztai metró".
|
MÁV 6312 |
|
2010.10.23. 13:42 |
A MÁV 6312-es pályaszámú motorvonata a Bzmot típusú motorkocsi átépített kivitele. Az átalakítás során egy Bzmot motorkocsit és BDzx mellékkocsit építettek egybe. Gyakran "Iker Bz"-nek nevezik, ez azonban nem pontos elnevezés, mivel a járműnek egyetlen motorja van, nem kettő, mint az iker-motorkocsiknak (pl. 6341 sorozat). A típust a MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft. (a volt szombathelyi MÁV járműjavító üzem) szerelte össze. A MÁV elégedett volt a konstrukcióval és még 2005-ben bejelentette 30 további motorkocsi megrendelését - azonban a prototípuson kívül máig nem készült újabb darab. Egyetlen példánya a prototípus azonban aktív használatban van.
|
MÁV Bzmot |
|
2010.10.23. 13:17 |
Bzmot sorozat a MÁV Csehszlovákiában gyártott könnyű mellékvonali motorvonata, a vasúti mellékvonali közlekedés fő járműtípusa Magyarországon. Elterjedt beceneve nincs, legtöbbször „bézé” néven nevezik (avagy a Bzmot elnevezésből adódóan: buzenyka, bűzmot). Ritkább becenév a "Studenka" (vagy "Studi"), de egyes helyeken az MDmot típusokhoz hasonlóan "Piroska", továbbá ismert "Zsuzsi-vonat"-ként is.
|
MÁV MDmot |
|
2010.10.23. 13:07 |
Az MDmot sorozat a MÁV részére gyártott (eredetileg) hatrészes könnyű mellékvonali motorvonat poggyászmotorkocsija. A MÁV az 1960-as évek végén modernizálni szerette volna a mellékvonali járműparkját, mivel akkor ott még zömmel gőzmozdonyok, illetve az 1920-as években gyártott Abmot motorkocsik továbbították a személyvonatokat. Ezzel a céllal szerezte be az MD szerelvényeket. A motorvonatok forradalmi változást hoztak a mellékvonalak forgalmában a fővonalak kényelmét kínálva, hatalmas ugrás volt a korábbi szeneskályhafűtéses, fapados személykocsikhoz képest. Kezdetben az eredeti céljuknak megfelelően, a vicinálisok forgalmát látták el, de hamar kiderült, hogy távolsági forgalomban is megállják a helyüket. A motorkocsik tehervonatok továbbítására is alkalmasok voltak, rendszerint mellékvonalakon használták őket erre a célra. A szerelvény beceneve „Piroska” vagy „MD”.
|
MÁv Aamot |
|
2010.10.23. 12:56 |
A Ganz vállalat által gyártott, a MÁV Aamot sorozatú – „Árpád” típusú – gyorssínautóbusza Magyarország első gyorssínautóbusza volt. A négytengelyű, kizárólag első osztályú helyekkel ellátott sínautóbuszok az 1934. évi menetrendi fordában (járműfordulóterv) Budapest–Bécs távolságot – egy győri megállással – közel három óra alatt tették meg. (A vonalon a három órás menetidőt 2009-ben sikerült újra elérni a Railjet vonatok bevezetésével.) A motorkocsik végsebessége 110 km/h volt, amit egy 220 LE névleges és 275 LE maximális teljesítményű, új tervezésű, Ganz–Jendrassik VI JaR 170/220 típusú dízelmotor tett lehetővé.
Az Árpád dízelmotorkocsi születése a véletlenek szerencsés egybeesése és a jó üzleti érzék eredménye volt. Így lett ez a motorkocsi korabeli nevén Árpád sínautóbusz a magyar vasúti járműgyártás napjainkig egyik legnagyobb büszkesége.
|
MÁV Cbmot |
|
2010.10.23. 12:55 |
Cbmot, egy MÁV számára gyártott dízel meghajtású motorvonat típus. Beceneve: Hargita
|
MÁV BCmot |
|
2010.10.23. 12:46 |
A világhírű budapesti Ganz vállalat által gyártott BCmot (későbbi ABmot), BCymot (későbbi ABymot) és BCnymot (későbbi ABnymot) sorozatok a MÁV és a GYSEV mellékvonali motorkocsisorozatai voltak. A sorozat közel 50 éven keresztül szolgált a magyar vasúttársaságok állományában, meghatározó szerepét bizonyítja, hogy az 1930-as években a teljes hálózat 55%-án ilyen kocsik futottak. Az idővel több átépítést is végeztek rajtuk, a harmadosztályú kocsirész megszüntetésekor nevük is módosult (A BC helyére az AB lépett.) Külön mellékkocsikat is gyártottak ehhez a típushoz. Az 1980-as években vonták ki őket a forgalomból, helyüket a Bzmot motorkocsik vették át. Ma már csak nosztalgiajárműként futnak a síneken működőképes példányaik, de vasútállomásokon kiállítva is láthatjuk még őket.
|
Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
|