MÁV 6312
2010.10.23. 13:42
A MÁV 6312-es pályaszámú motorvonata a Bzmot típusú motorkocsi átépített kivitele. Az átalakítás során egy Bzmot motorkocsit és BDzx mellékkocsit építettek egybe. Gyakran "Iker Bz"-nek nevezik, ez azonban nem pontos elnevezés, mivel a járműnek egyetlen motorja van, nem kettő, mint az iker-motorkocsiknak (pl. 6341 sorozat). A típust a MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft. (a volt szombathelyi MÁV járműjavító üzem) szerelte össze. A MÁV elégedett volt a konstrukcióval és még 2005-ben bejelentette 30 további motorkocsi megrendelését - azonban a prototípuson kívül máig nem készült újabb darab. Egyetlen példánya a prototípus azonban aktív használatban van.
A Szombathely-Kőszeg, valamint a Szombathely-Hegyeshalom vasútvonalak forgalmát erősíti. Az utazóközönségnek nagyon tetszik a kialakítása és sokkal jobban meg vannak vele elégedve mint a régi piroskákkal. Szombathelyen csak hernyónak becézik a kényelme miatt. 2010 Január 1-jével végre áttörés született. A MÁV új szerződéssel visszamondta korábbi 30 kocsis megrendelését, helyette most 5 kocsit rendeltek meg amely papíron is megtörtént. A MÁV Január 1-jével ki is fizette az 5 kocsi átalakításához szükséges pénzösszeget. Az első pédány akár nyárra kész is lehet, amely szintén Szombathely-Kőszeg között lesz szolgálatban. A másik 4 vonat hovatartozásáról egyelőre nincs információ. A szemfülesebbek a készülő kocsit megpillanthatják ha vonaton jönnek be Szombathelyre északról.
Technikai ismertető
A motorvonatot az új MAN D2866 LUH 21 típusú dízelmotor hajtja, amelynek maximális forgónyomatéka 800 Nm 1600-as percenkénti fordulatszámon. A háromfokozatú, automatikus Voith DIWA 863.3 E hajtómű maximális bemenő teljesítménye 245 kW és maximális nyomatéka 1300 Nm. A tengelyhajtómű Gmeinder GM 180/289 típusú. Ezek az újítások teszik lehetővé, hogy a motorvonat megengedett sebessége 90 km/h legyen. A fék Knorr típusú. A kocsik egymás közti kapcsolatát Scharfenbergkupplung ("Schaku") biztosítja, amely felett Hübner hőszigetelt harmonika található.
Az utastér
Az utastér burkolata műanyagból készült. Az ülések kieli 2. osztályú dupla ülések, amelyek a Desiro motorvonatban is megtalálhatók. A motorvonaton elhelyeztek egy mellékhelyiséget is, melynek víztartálya 160 literes. A fűtésről egy-egy 35 kW teljesítményű Webasto fűtőberendezés, míg a hűtésről szintén egy-egy Thermo King LRT légkondícionáló berendezés gondoskodik. A GPS alapú képi és hangos utastájékoztatás automatikusan működik.
Pályaszám: |
6312 001 |
Gyártó: |
MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft, Szombathely |
Gyártásban: |
2005. |
Darabszám: |
1 db (Szombathely-Kőszeg, Szombathely-Hegyeshalom vonalon) |
Tengelyelrendezés: |
A'1'-1'1' |
Nyomtávolság: |
1 435 mm |
Hajtókerékátmérő: |
840 mm |
Futókerékátmérő: |
840 mm |
Legnagyobb sebesség: |
90 km/h |
Ütközők közötti hossz: |
28 570 mm |
Magasság: |
3 670 mm |
Szélesség: |
3 073 mm |
Szolgálati tömeg: |
45 t |
Legnagyobb tengelyterhelés: |
13 t |
Forrás: Wikipedia
Cikk az Indexen a motorvonatról.
|