Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
480 |
|
|
A MÁV 480 sorozat a MÁV legújabb beszerzésű, Bombardier TRAXX típusú villamosmozdonyai. A mozdonysorozat első tagja jelenleg próbaüzemben közlekedik.
|
1047 |
|
|
Az 1047 sorozat a MÁV és a GYSEV kétáramnemű villamosmozdony tipusa. Becenevei: „Taurus”, „Teknő”, „Milkabika". A GYSEV mozdonyait „Repcebikának” nevezik. Elterjedt becenév még a Dórémi is.*
|
MÁV V63 |
|
|
A MÁV V63 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb teljesítményű magyar gyártmányú villamosmozdony-sorozat. Továbbá a MÁV 1047-es sorozat megérkezéséig a legerősebb sorozat. Beceneve „Gigant”.
|
MÁV V46 |
|
|
A MÁV V46 sorozat a MÁV részére 1983 és 1991 között szállított, legnagyobb darabszámú villamos tolatómozdony sorozat. Becenevei: "Szöcske", "Csöpi", "HiFi-torony".
|
MÁV V44 |
|
|
A MÁV V44 sorozat a MÁV részére szállított villamosmozdony sorozat. Kettő darab készült el belőle. Beceneve "Radony", a Ratkó-mozdony lerövidített alakja.
|
MÁV V43 |
|
|
A MÁV V43 sorozat a Magyar Államvasutak részére szállított legnagyobb darabszámú villamosmozdony-sorozat. A magyar ipar 1960-ban megvásárolta egy szilícium-egyenirányítós mozdony licencét a nyolc gyárat tömörítő „50 periódusú vasútvillamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség”-től. Az első hét mozdonyt a licencadó munkaközösség készítette a németországi Essenben, a V43 1008 pályaszámú mozdony már Magyarországon, Budapesten készült. A mozdonyok villamos részét a Ganz Villamossági Gyár, járműszerkezeti részeit a Ganz–MÁVAG gyártotta. 1963 és 1982 között közel 400 mozdonyt állítottak üzembe. Érdekessége a sorozatnak, hogy az első mozdonyok az akkor még 16 kV feszültséggel villamosított Budapest–Hegyeshalom vonalra átkapcsolóval rendelkeztek. A sorozatból 15 – korábban a MÁV által használt – mozdonyt a GYSEV üzemeltet. Beceneve: „Szili”.
|
MÁV V41-V42 |
|
|
A V41 sorozat a MÁV részére szállított villamosmozdony sorozat. Beceneve: "Leo". A II. világháború után rohamos tempóban indult meg a vasút villamosítás Magyarországon, és ez új mozdonyokat követelt. 1958, és 1962 között a MÁV átmeneti megoldásként Ward Leonard-rendszerű Bo’Bo’ tengelyelrendezésű 80 km/h engedélyezett sebességű villamosmozdonyokat szerzett be, a Ganz-MÁVAG-tól. Ez volt a MÁV V41 sorozat. A gyártás ellenére fennálló további mozdonyhiány miatt újabb megrendelésekre is sor került, amely az 1961 és 1966 között gyártott MÁV V42 sorozat volt.
|
MÁV V40 |
|
|
A MÁV V40, vagy MÁV V60, becenevén a Kandó-mozdony, egy villamosmozdony sorozat volt. Megalkotója Kandó Kálmán, a Ganz Villamossági Gyár tervezőmérnöke. Célja olyan mozdony megépítése volt, amelyet az országos villamos hálózat frekvenciájával lehetett közvetlenül megtáplálni, elkerülve a bonyolult és költséges frekvenciaátalakítást. A mozdony járműszerkezeti részét a MÁVAG gyártotta.
|
Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
|