sinfan - a vonatbarátoknak
Az oldal
 
Mennyi az idő?
 
Számláló
Indulás: 2007-06-13
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz!
Szerinted lesz bármilyen következménye a porig égett metrónak?

Igen, azonnal kivonják az orosz kocsikat, és újat állytanak forgalomba. (7 / 17%)
Igen, a kcosik egy átfogó műszaki javításon fognak átesni. (17 / 41%)
A felelősöket sem fogják felelősségre vonni... (1 / 2%)
Nem fog semmi se történni, amíg valaki meg nem hal emiatt... (9 / 22%)
Semmi változás nem lesz. Én viszont többet fel nem ülök metróra! (4 / 10%)
Engem ez nem érdekel. (0 / 0%)
Mit zavarjon ez engem?! Túlélő kaland! (3 / 7%)

Szavazatok száma: 41

Létrehozás időpontja:
2011-04-25 19:21:45

Szavazás lezárva:
2012-07-14 22:52:07


Lezárt szavazások
 
Magyar Államvasutak

       Magyar Államvasutak Zrt.

 

A Magyar Államvasutak (rövidítve MÁV) Magyarország állami vasúttársasága. A vasúthálózat teljes hossza 7183 km. A magyarországi vasúthálózat összeköttetésben áll más európai hálózatokkal, aminek következtében úgy személy-, mint teherszállítás terén szolgáltatásokat nyújt számukra. 1869-ben alapították.

A társaság három legfontosabb leányvállalata:

  • MÁV-START Zrt. – személyszállítás
  • MÁV-Gépészet Zrt. – vasúti járművek karbantartása és javítása
  • MÁV-Trakció Zrt. - vontatójárművek bérbeadása

A társaság székhelye Budapesten van, ezen kívül még fontos csomópont Szolnok, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, Székesfehérvár, Békéscsaba, Győr és Dombóvár.

Már a kiegyezés évében felhatalmazást kapott az Országgyűléstől az első kormány államkölcsön felvételére vasút- és csatornaépítésekre. A pénz egy részéből a kormány 1868. július 1-jén felvásárolta a csődbe ment Magyar Északi Vasutat (Pest–Salgótarján). 1869. október 31-én a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium elrendeli, hogy az államkincstár kezelésébe vett Magyar Északi Vasút és a közeljövőben megnyíló Zákány–Zágráb vonal neve Magyar Királyi Államvasutak legyen. A Magyar Királyi Államvasutak (MÁV), amely 1945-ig fokozatosan felvásárolta vagy államosította az összes hazai magántulajdonú vasutat, és jelentősen bővítette is a hálózatot. 1949. március 15-én a MÁV formálisan a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium, vagyis az állam része lett, és ebben a formában működött a rendszerváltásig. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium 1993. június 30-án létrehozta a Magyar Államvasutak Részvénytársaságot (MÁV Rt.) a Magyar Állam 100%-os tulajdoni hányadával, határozatlan időtartamra. 2005. szeptember 1-jén a társaság zártkörűen működő részvénytársasággá alakult, amelynek alapítói jogait a gazdasági és közlekedési miniszter gyakorolja. Azóta hivatalos magyar rövidítése MÁV ZRt. A MÁV története hosszú időn át szinte egyet jelentett a magyarországi vasúttörténettel. 2006. január 1-je óta a MÁV felügyeleti szerve a Magyar Vasúti Hivatal. Az Árufuvarozási Üzletág 2006. január 1-jétől MÁV Cargo Zrt. néven a MÁV Zrt. leányvállalata volt, mely a privatizáció után az ÖBB magyarországi leányvállalata lett.

2007. július 1-jétől a korábbi Személyszállítási Üzletág feladatkörét a MÁV-START Zrt. vette át. Az új cég 100%-os tulajdonosa szintén a MÁV Zrt.

A MÁV évek óta veszteséges, 1995-2008 között a leányvállalataival együttes konszolidált adósságállománya 768 milliárd forintra nőtt, vagyonvesztése pedig meghaladta a kétbillió forintot.

  Pályavasút

A Pályavasúti Üzletág kezeli Magyarország vasúti infrastruktúrájának jelentős részét, leszámítva a BKV által üzemeltetett HÉV-et, a Győr-Soproni-Ebenfurti Vasutat és a legtöbb kisvasutat.

Az általa kezelt vonalak hossza 7606 km, ebből 7394 km a normál nyomtávolságú, 36 km széles nyomtávolságú (Záhony-Eperjeske térségében), és 176 km keskenynyomtávolságú vonal.

Pályaudvarok és vasútállomások

Magyarország legjelentősebb pályaudvarai a MÁV kezelésében vannak, például Budapesten a Keleti pályaudvar, a Nyugati pályaudvar, a Déli pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar, vagy Miskolcon a Tiszai pályaudvar és Szegeden a vasúti pályaudvar. A hazai vasúti infrastruktúra legnagyobb üzemeltetőjeként a MÁV kezeli a legtöbb hazai vasútállomást is. Az egykor, a MÁV központi pályaudvarának épült Keleti pályaudvar az ország legnagyobb személypályaudvara.

 

A Józsefvárosi pályaudvar 

A MÁV első pályaudvara volt, amelyet a társaság elődjének államosításakor, 1867-ben adtak át a forgalomnak. 1867–1885 között az államvasutak budapesti főpályaudvaraként működött, ezt követően adta át a helyét a szintén a VIII. kerületben épült, nagyobb, korszerűbb Keleti pályaudvarnak.

Személyszállító vonatok

A MÁV Zrt. a vasúti személyszállítási tevékenységét egy leányvállalatba, a MÁV-START Zrt.-be szervezte ki, amely 2007. július 1-jétől rendelkezik vasúti személyszállítási engedéllyel valamint Személyszállítási Üzletszabályzatát a Magyar Vasúti Hivatal 2007. szeptember 7-én hagyta jóvá.

Nemzetközi 

  • RJ – Railjet nagysebességű vonat nemzetközi forgalomban, ÖBB kocsikkal, Taurus mozdonnyal, premium, first és economy osztályokkal, nemzetközi forgalomban helyjegy váltható rá. Belföldi forgalomban a pótjegy váltása kötelező.
  • EC – EuroCity vonat nemzetközi forgalomban, MÁV, ÖBB, ČD vagy DB kocsikkal, helyjegy váltható rájuk. Belföldi forgalomban a pótjegy váltása kötelező.
  • EN – EuroNight Nemzetközi minőségi éjszakai vonat Európa nagyvárosaiba MÁV vagy CFR kocsikkal, pótjegy váltható rájuk. Belföldi forgalomban a pótjegy váltása kötelező.
  • ER – EuroRegio, a szomszédos uniós tagországokba közlekedő nemzetközi személyvonat. Ilyen vonatok közlekednek Bécsújhelyről Sopronba, Bécsből Győrbe és Szombathelyre, valamint Grazból Szombathelyre.

Belföldi távolsági 

  • IC – InterCity vonat, belföldi illetve külföldi távolsági vonat. Többnyire csak megyeszékhelyeken és fontos turisztikai központokban állnak meg. Felújított vagy új személykocsikkal közlekedik. Belföldi forgalomban pótjegy váltása kötelező.
  • Gyors – A normál gyorsvonat szerepét már régen átvették az InterCity vonatok, ma sokszor "lelakott" vasúti kocsikkal közlekednek. Megyeszékhelyeken, nagyobb városokban és vasúti csomópontokon is megáll. Ebbe a típusba 2000-ben beleolvadtak az egykori expressz- és sebesvonat fajták. Néhány szerelvényen nincs első osztályú kocsi.
  • Expressz - Az expresszvonatok általában csak kevés állomáson állnak meg. Rendszerint 2. osztályú kocsikkal közlekedik de ezek magasabb komfortfokozatú kocsik, mint a gyorsvonati 2. osztály. A menetrendben az expresszvonatokat vastagon szedett betűkkel jelzik, az állomási érkező - induló vonatok menetrendben piros betűkkel.

Belföldi helyközi és elővárosi 

  • InterPici – Az InterPici az InterCity vonatokat egészítik ki a kevésbé forgalmas vonalakon.
  • InterRégió - A regionális és távolsági forgalom teljesebb kiszolgálása érdekében vezetik be 2009/2010. évi menetrendben.
  • Sebesvonat - A személyvonatoknál kevesebb, de a gyorsvonatoknál több állomáson áll meg. Jelenleg két vonalon: Békéscsaba és Szeged között, valamint Pécs és Budapest-Déli pályaudvar közlekedik ez a vonatfajta.
  • Személy – A személyvonat minden állomáson és megállóhelyen megáll. Általában 2. osztályú, javarészt nemdohányzó kocsikkal közlekednek
  • Gyorsított – Csak forgalmasabb állomásokon áll meg, az elővárosi vonatokat egészítik ki.
  • Zónázó – Az elővárosi vonatokat egészíti ki.

Kisvasutak

A MÁV 2009. december 13. óta csak két kisvasúton végez vasúti személyszállítást (Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút és Széchenyi-hegyi Gyermekvasút).

A 2009.december 13.-i menetrendváltáskor szűnt meg a Kecskeméti Kisvasúton és a Nyírvidéki Kisvasúton a személyszállítás.

Személyszállítás 

Magyarországon a vasúti személyszállítással elsősorban a MÁV-START Zrt. foglalkozik. A vállalaton kívül az országban hét vasútvonalat a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (rövidítve GYSEV) üzemeltet.

Teherszállítás

A MÁV már a kezdetektől foglalkozott teherszállítással is. 2006. január 1-jén befejeződött a teherszállítás kiszervezése a különálló MÁV Cargo Zrt. leányvállalatba. Később ezt az üzletrészt privatizálták és a Rail Cargo Austria vásárolta meg 2008 január 2-án. A társaság nevét Rail Cargo Hungaria-re módosította 2010 első negyedévében.

Infrastruktúra 

Néhány adat a magyarországi vasúti infrastruktúráról:

  • a vasúthálózat (normál nyomtávú) hossza: 7183 km, ebből villamosított 2628 km (25 kV 50 Hz - váltóáram)
  • normál nyomtávú (1435 mm) vonalak hossza: 6972 km
  • keskeny nyomtávú (760 mm) vonalak hossza: 176 km, nem villamosított

Rendező pályaudvarok

Magyarországi rendező pályaudvarok:

  • Budapest-Ferencváros:
    • Gubacsi rendező
    • Keleti rendező
    • Nyugati rendező
  • Budapest-Soroksári úti rendező
  • Celldömölk-Rendező
  • Eger-Rendező
  • Eperjeske-Rendező
  • Hatvan Rendező pu.
  • Komárom-Rendező
  • Miskolc-Rendező
  • Pécsbánya-Rendező
  • Rákosrendező
  • Sopron-Rendedző
  • Szeged-Rendező
  • Szolnok-Rendező
  • Szombathely-Rendező
  • Törökőr-rendező pályaudvar
  • Záhony-Rendező

Keresztfinanszírozás a MÁV-nál 

A MÁV gazdaságilag veszteséges intézmény, és a személyszállítás veszteségeit a teherfuvarozás eredményéből volt kénytelen finanszírozni. A keresztfinanszírozást a vasúti törvény is tiltja, de a Magyar Vasúti Hivatal létrejöttéig nem volt olyan intézmény, aki ezt ellenőrizhetné. „A keresztfinanszírozás tilalmának az a logikája, hogy a tartósan állami kézben maradó kincstári infrastruktúráért az adófizetők vállalnak felelősséget. A személyszállításért, ami közszolgáltatás, mert mindenki érdeke, részben az állam, részben az utasok, azaz szintén az adófizetők lesznek felelősek. Az áruszállításért azonban az adófizetők nem felelősek. Mindenütt a világon meg tud állni a maga lábán.”

Mozdonyok és motorvonatok 

A MÁV-START Zrt. több típusú mozdonyt üzemeltet: villamosmozdonyokat, dízelmozdonyokat és motorvonatokat. A MÁV Zrt. ezenfelül üzemeltet keskeny nyomközű járműveket is. A MÁV legtöbb közlekedtetési (személy,teher) leányvállalatának saját mozdony és kocsiparkkal rendelkezik.

Szignál 

A pályaudvarok hangosbemondójának szignáljára 1972-ben írtak ki pályázatot, melyre számos pályamű érkezett, köztük híres zeneszerzőktől is. A győztes a Székely Tamás – a rádió- és elektronikai részleg vezetője, aki egyébként a szignál lejátszásához szükséges eszközök kifejlesztésével foglalkozott – által jegyzett mű lett, melyet 1974-től használnak. A dallamnak számos feltételnek kellett megfelelnie, többek között annak, hogy jól kellett szólnia a kor műszaki színvonalán álló hangosbemondókon is. (A folklór szerint ritmusa a „vizvezetékszerelő” szóra rímel.) A szignálok után ma Rábai Balázs és Szalóczy Pál hangja hallható.

 

 Forrás: Wikipédia

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Nagyvas
 
Városi vasút
 
Virtuális vasút
 
Letöltések
 
Videók
 
Linkek
 
Szavazz!
Mi a véleményed? Újra akarják indítani a magyar vasúti gyártást.

Meg fog valósulni, hamarosan magyar mozdony húzta magyar kocsikon fogunk utazni. (7 / 28%)
Fejeznék be a 3G IC projektet. (2 / 8%)
Ugyan már! Nem lesz ebből semmi. "Nincs pénz." (3 / 12%)
Kár volt anno a Ganzot tönkretenni... (11 / 44%)
Remélem ez csak egy vicc! (2 / 8%)

Szavazatok száma: 25

Létrehozás időpontja:
2011-04-25 19:25:07

Szavazás lezárva:
2012-07-14 22:52:12


Lezárt szavazások
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak