sinfan - a vonatbarátoknak
Az oldal
 
Mennyi az idő?
 
Számláló
Indulás: 2007-06-13
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazz!
Szerinted lesz bármilyen következménye a porig égett metrónak?

Igen, azonnal kivonják az orosz kocsikat, és újat állytanak forgalomba. (7 / 17%)
Igen, a kcosik egy átfogó műszaki javításon fognak átesni. (17 / 41%)
A felelősöket sem fogják felelősségre vonni... (1 / 2%)
Nem fog semmi se történni, amíg valaki meg nem hal emiatt... (9 / 22%)
Semmi változás nem lesz. Én viszont többet fel nem ülök metróra! (4 / 10%)
Engem ez nem érdekel. (0 / 0%)
Mit zavarjon ez engem?! Túlélő kaland! (3 / 7%)

Szavazatok száma: 41

Létrehozás időpontja:
2011-04-25 19:21:45

Szavazás lezárva:
2012-07-14 22:52:07


Lezárt szavazások
 
Egyéb járművek
Egyéb járművek : Libegő

Libegő

  2011.01.09. 13:19

A Libegő egy 1970-ben épült, a Zugligetből a János-hegyre vezető drótkötélpályás felvonó (függővasút) Budapest XII. kerületében.

A Libegő útvonala 1040 m hosszú, a két állomása közötti szintkülönbség 262 m, és ezt a távolságot mintegy 12 perc alatt teszi meg. A tartókábel két helyen az oszlopok kerekei alatt, a többinél a kerekek felett fut.


Története 

A Libegő tervezése 

Az első Bleichert-féle drótkötélpálya megszületése után 60 évvel Magyarországon is jelentkezett egy vállalkozó, aki tervet dolgozott ki az első magyar drótkötélpályás függővasút megépítésére.

1933-ban ifj. Hantos István mérnök állt elő az ötlettel, hogy függővasutat szeretne építeni Zugligetből a János-hegyre. Részletes tervére megkapta az előmunkálati engedélyt, de csak az előkészületek történtek meg.

Az 1940-es évek elején a Fővárosi Villamos Vasút Vállalat karolta fel az elképzelést, és újra terveket készíttetett. A megépülést azonban a II. világháború kitörése megakadályozta.

1945 tavaszán újra felmerült a drótkötélpályás közlekedés kiépítése. Egy egész hálózat szerepelt a tervekben. Elsőként az Óbuda széléről a Hármashatár-hegyre vezető kötélpályát akarták megépíteni. De ez a terv nem valósult meg.

1967-ben fordulat állt be az évtizedek óta húzódó tervezésben. Budapest XII. Kerületi Tanácsa határozatot hozott, hogy 1968-ban egy kötélpályavasút építési munkálatait el kell kezdeni. A minisztérium a beruházás mellé állt, és az Út- Vasúttervező Vállalat (UVATERV) szakmai munkája biztosítékot jelentett az ország első kötélpályájának szakszerű megépítéséhez.

A pálya építése

Az építkezés 1969. március 24-én megkezdődött. Nem kis fába vágta fejszéjét a területi közigazgatásra szervezett fővárosi XII. kerületi Tanács, amikor az első magyar kötélpálya megépítését felvállalta.

A munkálatokat Pataki László irányította, s ő lett az első irányítója is a kötélpálya üzemének. Az építkezés fővállalkozójának egy szakcéget, az Országos Bányagépgyártó Vállalatot választották.

Az anyagok szállítása 

A meredek terepen nehézséget okozott a tartóoszlopok és betonalapjaik szállítása és elhelyezése. A hegyoldalban a betonalapok anyagát ideiglenes kötélpálya szállította. Az acél oszlopokat Tatabányán a végleges méretre hegesztették. Szállításuk komoly erőfeszítést igényelt. A helyszínre szállított összeszerelt oszlopokat „szánkókra" helyezték, és azokon csörlőzték le a hegyoldali helyükre, majd felállították az előre elkészített beton alapokra. A kötélpálya nyomvonalán két épületet kellett lebontani.

A drótkötél 

A kötélpálya ellenzői már a kezdetektől leginkább a kötelet támadták. Az egyköteles változatú pályánál a leglényegesebb biztonsági kérdést éppen a kötél megbízhatósága vetette fel. A kötelet érő, előre nem látható, lökésszerű igénybevételek a normális terhelésnek akár a kétszeresét is kitehetik, ezért a kötelet 8-10-szeres biztonsággal tervezték. A drótkötelet és a függőszékeket nem Magyarországon kezdték kikísérletezni, hanem osztrák importból szerezték be. Az 1991-es rekonstrukció során magyar drótkötelet építettek be, de a veszélyes üzem miatt 1992 januárjában ismét osztrák gyártmányúra cserélték. Az első osztrák kötél 9 év alatt összesen 20 métert nyúlt, 4 alkalommal kellett rövidíteni. Ez a kábelvasutak gyakorlatában normálisnak tekinthető. Az 1979-ben behelyezett új drótkötél hasonló biztonsággal és nyúlási hosszal rendelkezett, azt is az elkövetkező 12 esztendő során 4-szer kellett megrövidíteni.

Az állomásépületek 

 

A pálya két állomása a kor építészeti „stílusának" megfelelően épült a Pestmegyei Közúti Építők Vállalat kivitelezésében. Az épületek mára állagukban is elhasználódtak. Talán felújításuk során nem csak renoválásukra, hanem tájba illő „felöltöztetésükre" is sor fog kerülni. A környék rendezési terve is ezt szeretné elérni. Sem az alsó, sem pedig a felső állomás mellett – a régi Jánoshegyi Vendéglő visszaállításán kívül – más építményt nem lehet emelni, így csak a végállomási épületekben szabad szolgáltató büfé, vendéglő, árusító helyet kialakítani.

A tervezők, kivitelezők munkája sikeres lett. E sikereken felbuzdulva, az 1970-es években újabb kötélpályatervek készültek nem csak a budai hegyek csúcsainak elérésére, hanem Budapesten kívüli kötélpályák építésére is. Ezek közül azonban egy sem valósult meg.

A kezdeti üzem

A Libegő a XII. kerületi Tanács költségvetési üzemeként indult meg. Az első tíz év a siker évtizede volt. A 14 millió forintos beruházással épített függőszékes közlekedési eszköz már az első háromnegyed évben 2 millió forint hasznot hozott, s az első tíz esztendő elteltével is nyereséggel zárult az üzem (a beruházás megtérülésével nem foglalkoztak). Ekkorra már összesen 4,5 millióan utaztak a Libegőn. Egész évben heti hat napon keresztül működött, szünnap csak minden hétfőn és az ünnepnapok utáni első napon volt.

A baleset elkerülte a libegőt. A kezdeti szemetelések a függőpálya alatti lakókertekben, az utazók lábának elkapása, a Libegőbe való kapaszkodás később megszűnt, a környék része lett a kötélpálya.

Egy vendéglő és egy sípálya ötlete

A Libegő kezdeti nagy forgalma hamarosan felvetette egy vendéglő építésének ötletét a felső végállomás mellett. Ezen a területen állt korábban a Jánoshegyi vendéglő favázas, hegyi épülete is, amely évtizedeken át közkedvelt helye volt a kirándulóknak. A Libegő megépítése után el is készült egy új, a Vadász Étterem épületének terve, de megépítése végül elmaradt. Az 1985-ös kerületi rendezési terv is elképzelt egy kétszintes vendéglátó épületet, éttermekkel, büfékkel, alpesi, magastetős formával. A Libegő üzemeltetője is üdvözölte az új épület ötletét, s felajánlotta, hogy este 10 óráig óránkénti indítással szállítaná le Zugligetbe a vendéglő látogatóit. Ez sem épült meg, a felső végállomás épületében hétvégeken csak egy büfé működik. Az 1997-98-ban készített rendezési terv az egykori Jánoshegyi Étterem visszaállítására tett javaslatot.

Miután átadták üzemelésre a Libegőt, 1970-ben a kerületi tanács részletes sípályatervet dolgoztatott ki „Télipark" címmel a Normafa és János-hegy közötti északkeleti lejtőkre. El is készült a sípálya felső szakasza, de mindjárt az első esztendőben halálos baleset történt a meredek, erdővel szegélyezett pályán. A baleset után a pálya további építését leállították. A hivatalos helyszínrajzon ki van jelölve a pálya területe. A rendezési terv előírásainak megfelelően „a sílesiklópálya és a középállomás kialakításának lehetősége megtartandó".

Névpályázat 

Az első magyar kötélpálya neve eleinte szakmai körökben „jánoshegyi kötélpálya" illetve „zugligeti kötélpálya" volt. A kerületi önkormányzat pályázatot írt ki, ahol bárki javasolhatott nevet. Több tízezer javaslat érkezett. A teljes lista megtalálható a XII. kerületi Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galériában. Végül a zsűri a javaslatok között nem szereplő Libegő nevet adta a drótkötélpályának. Az ötletet valószínűleg a „Lebegő" névjavaslat adta. A hivatalos név „Jánoshegyi Légpálya" lett.

Utazás a Libegőn 

Az élmény egészen más, ha felfelé utazunk, mint mikor lefelé haladva újabb és újabb kép tűnik fel a főváros panorámájából.

Felfelé a Libegő a Zugligeti-katlanból indul. Ezt a völgyet a víz évezredek során vájta be a dolomit hegyek közé. A Tündér-szikla, a Hunyad-orom lábánál lévő Szószék-szikla mutatja a felszín közeli dolomit kitörését. Az első métereket az erdőszélen teszi meg a felvonó, feljebb magánkertek fölé ér.

A Libegőről látható nevezetességek:

  • Remetefej-szikla
  • Remete út

Lefelé káprázatos a kilátás a Hármashatárhegy vonulatára, a Pilis-hegység csúcsaira, a budai és pesti városrészek makettszerű látványára. Tiszta időben látszanak a pestszéli szántóföldek, a gödöllői erdős dombok és a váci Naszály­hegy is. S ahogy közeledünk az alsó végállomáshoz. úgy közeledik hozzánk a zugligeti völgy, zöldbe ágyazott házaival, kiemelkedő templomával.

A függőpálya alatt meredek gyalogösvény kígyózik felfelé. Minden tavasszal megrendezik az „Előzd meg a Libegőt” futóversenyt, ahol a jelentkezők a meredek hegyoldal keskeny ösvényén futnak, vagy kapaszkodnak fel az alsó állomástól a felső végállomásig.

A Libegő üzemeltetője 

A XII. kerületi Tanács hét éven keresztül üzemeltette a libegőt. 1977-ben könyvátírással a Libegőt átadta a Budapesti Közlekedési Vállalatnak. Itt az üzemeltetést a III. sz. Villamos Üzemegység vette át. Tizenkét évi üzem után, 1989. január 1-jétől vette át az üzemeltetési feladatokat az újonnan létrehozott Hegyi vasút és Kötélpálya Üzemek. A BKV a sikló és a fogaskerekű üzemeltetését is ide rendelte. 1998. január 1. újabb változás volt a Libegő életében, ekkor került BKV Libegő Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. üzemeltetésébe.

1999-ben felvetődött a Libegő privatizálása is. Ennek egyik akadálya az, hogy a Libegő alatti terület nem a Libegő tulajdona, és így nem lehet tudni, mit adnának magántulajdonba. A magánosítást egy időre levették a napirendről.

A BKV a Libegőt 2000-ben tíz évre bérbe adta, Kasos István és Vadas Antal kapta meg hasznosításra.

A tíz éves bérlet lejártát követöen a BKV a Libegő üzemeltetését, a 2010 kora tavaszán elvégzett felújítását követöen nem hirdette meg újra. 2010 áprilisától a Libegőt ismét a BKV üzemelteti.

Megközelítése 

A Libegő megindulásakor az 58-as villamossal lehetett eljutni az alsó végállomáshoz. A járatot 1977-ben megszüntették, azóta az alsó állomás a Moszkva térről induló 158-as autóbusz végállomásától, majd a BKV 2008-as paraméterkönyve után a Nyugati pályaudvartól induló 291-es busszal érhető el.

A felső állomása valamivel az 527 m magas János-hegy csúcsán álló Erzsébet-kilátó alatt fekszik a Hármaskút-tetőn. A Gyermekvasút János-hegy vagy Virágvölgy állomásától rövid erdei gyaloglással közelíthető meg. A felső állomás a 90A jelzésű busz normafai végállomásától félórás sétával érhető el.

Nyitvatartás 

A Libegő egész éven át üzemel, május 15-étől szeptember 15-éig 9-től 17 óráig, az év többi napján 9:30-tól 16 óráig. Nyári csúcsidőszakban, ha az idő is szép, az üzemidőt addig hosszabbítják meg, amíg van utas. A borongós őszi vagy téli napokon előfordul, hogy csak 20-100 utas közlekedik a pályán egész nap. Rossz idő esetén szakaszosan üzemel. A nyári időszakon kívül karbantartás miatt rendszeresen üzemszünetet tartanak.

 

Kép és szöveg: Wikipédia

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Nagyvas
 
Városi vasút
 
Virtuális vasút
 
Letöltések
 
Videók
 
Linkek
 
Szavazz!
Mi a véleményed? Újra akarják indítani a magyar vasúti gyártást.

Meg fog valósulni, hamarosan magyar mozdony húzta magyar kocsikon fogunk utazni. (7 / 28%)
Fejeznék be a 3G IC projektet. (2 / 8%)
Ugyan már! Nem lesz ebből semmi. "Nincs pénz." (3 / 12%)
Kár volt anno a Ganzot tönkretenni... (11 / 44%)
Remélem ez csak egy vicc! (2 / 8%)

Szavazatok száma: 25

Létrehozás időpontja:
2011-04-25 19:25:07

Szavazás lezárva:
2012-07-14 22:52:12


Lezárt szavazások
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?