49-es villamos
A budapesti 49-es villamos a Deák Ferenc tér és a Kelenföldi pályaudvar között, a 47-es villamosssal összehangoltan, nagyrészt közös útvonalon közlekedik. A járatot a Budapesti Közlekedési Zrt. üzemelteti.
Története
Az 1900-as évek elején a Központi Városháza és a Városmajor között indult meg, mint csatlakozó járat. Az 1920-as években a vonal átkerül a Nyugati pályaudvar–Kelenföldi pályaudvar útvonalra.
A vonalon 1957-től M+P+M összeállítású UV villamosok jártak.
A vonalat 1980. október 17-én lerövidítették a Nyugati pályaudvarról a Deák Ferenc térre. 1997-ben átépítették a Kelenföldi pályaudvari végállomást hurokvégállomásról fejvégállomásra, és kétvágányúsították a Vasút utcai szakaszt.
A Kiskörút 2007-es átépítése idején az itteni járatok szüneteltek, és összevont villamospótló autóbuszok jártak helyettük.
A jelen
A Szabadság híd 2008-as felújításával egyszerre adták át a felújított kiskörúti villamospályát. A vonal ekkor már Ganz csuklós villamosokkal indult újra.
A 47-es és 49-es villamosoknak a Szabadság híd két végén behajtott hátsó tükörrel kell közlekedniük, vagy kerülniük kell az ívben való találkozást; ugyanis a híd felújítása óta az új Fővám téri megállóhoz, illetve a Gellért téri lehajtóhoz érve a nyitott hátsó tükrök összeakadhatnak. Ennek oka, hogy a híd szűkössége miatt a hídon a szabványosnál közelebb vannak egymáshoz a villamospályák és a híd végein lévő ívekben a villamosok eleje, illetve hátulja „beseper” a másik űrszelvénybe. Ez a jelenség nem egyedi Budapest villamoshálózatában, de mivel frissen felújított vonalról van szó, a sajtó nagy érdeklődést mutatott az eset iránt.
A jövő
A középtávú tervekben szerepel a vonal Nyugati pályaudvarig történő visszahosszabbítása és összekötése a 14-es és 47-es villamosokkal De megvalósulása kétséges a 4-es metró hatásának megítélése miatt.
Forrás: Wikipédia
|