|
MÁV M32

Az M32 magyar gyártású dízel tolatómozdony. Beceneve „Gokart”
A MÁV a Ganz–MÁVAG-ban 1972-től gyártott háromtengelyes, merevkeretes, könnyű tolató- és mellékvonali tehervonati szolgálatra tervezett dízel-hidraulikus mozdonyból 56 darabot szerzett be. A mozdonyba épített 8 hengeres, V elrendezésű Ganz-Jendrassik motor teljesítménye 275 kW. A tolató-vonali átkapcsolóval – a sebesség felezése mellett – a vonóerő megkétszerezhető. A sorozat érdekessége, hogy előre és hátra iránynak külön hidraulikus hajtóműve van, ezért a mozdonynak nincs fogaskerekes irányváltója.
Ma a mozdonysorozat a MÁV-nál (az M28-as és M31-es sorozathoz hasonlóan) csak marginális szerepet tölt be, vonalra személyvonatokkal vagy tehervonatokkal nem megy ki. 19 darab maradt még állományban. A legnagyobb számban Nyíregyháza fűtőházában üzemelnek, de ilyen mozdonyt használnak tolatásra Vésztőn, az Északi Járműjavítóban és a Füstiben is. Egy megőrzésre kijelölt, zöld színű mozdony üzemel Balassagyarmat fűtőházban, de csak különvonatokkal jár.
| Gyártó: |
Ganz–MÁVAG |
| Gyártásban: |
1972–1974 |
| Gyári típusjel: |
DHM6 |
| Tengelyelrendezés: |
C |
| Nyomtávolság: |
1435 mm |
| Hajtókerékátmérő: |
920 mm |
| Legnagyobb sebesség: |
Tolató üzem: 22 km/h
Vonali üzem: 60 km/h |
| Ütközők közötti hossz: |
9510 mm |
| Magasság: |
4100 mm |
| Szélesség: |
3100 mm |
| Szolgálati tömeg: |
36 tonna |
| Névleges teljesítmény: |
275 kW |
Forrás: Wikipedia
|