MÁV M31

A MÁV M31 sorozat a MÁV részére szállított, nem villamosított pályákra szánt tolatási munkák elvégzésére készített dízel-hidraulikus tolatómozdony-sorozat. Beceneve: Zetor.
A mozdonyok iparvasúti jelölése A23.
Története
A tolatószolgálatra és tehervonatok továbbítására készült Ganz–MÁVAG gyártmányú, M31 sorozatú hidraulikus hajtásrendszerű dízelmozdonyok beszerzése a MÁV részére 1958-ban kezdődött. 1960-ig 53 db készült, ezek egy része ipari szolgálatban áll, ma 22-23 darab üzemképes, 4-5 db remotorizált. Tulajdonosaik:
Vezérlés
A mozdony vezérlése elektropneumatikus rendszerű. Ez lehetővé teszi két mozdony összekapcsolását, és egy vezetőfülkéből való vezérlését (távvezérlés).
Egyiptom
Ezt a mozdonytípust a Ganz–MÁVAG eredetileg Egyiptomnak szállította, mint ENR 4301 sorozat.
Motorhibák
A mozdonyok a beszerzést követő 3-4 évben nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ez elsősorban üzemi problémákra vezethető vissza. A legnagyobb nehézségeket többek között a mozdonyokba épített, akkor még kiforratlan dízelmotor típus okozta. Ezeket a hibákat azonban fokozatos korszerűsítéssel sikerült kiküszöbölni.
BHÉV
13 db DHM2 típusú mozdonyt a BHÉV is vásárolt 1959-ben. A mozdonyok a DL XII sorozatszámot kapták, és a BHÉV igényeinek megfelelően központi ütközővel és Lambertsen-fékkel látták el őket. Továbbá a sorozat néhány darabja vonatfűtő áramszedővel is fel lett szerelve. Ezek a mozdonyok azonban több szempontból sem feleltek meg a BHÉV számára. A korábban az egyenáramú-, és dízel-villamos motorkocsik és mozdonyok karbantartására berendezkedett szereldék technológiai rendjébe nem illeszkedtek a dízel-hidraulikus erőátvitelű mozdonyok. Másrészt a már korábban említett üzemi problémák miatt. A BHÉV végül 1964 és 1965 között elcserélte 13 db DL XII sorozatú mozdonyát iparvállalatokkal 8 db a MÁV M44-es sorozatával megegyező dízel-villamos mozdonyra. Az iparvállalatok számára sokkal előnyösebb volt a rudazatos hajtás, mint a nagy érzékenységű dízel-villamos mozdonyok.
Napjainkban
A sorozatot a MÁV 1986-tól fokozatosan selejtezte, illetve különböző iparvállalatok számára eladta. Összesen 24 darab maradt meg belölük. 2 db M31 sorozatú mozdony (M31 2013, és az M31 2020) Ausztriában is üzemel a Südburgenländische Regionalbahnnál (SRB) a 90-es évek elejétől.
Az M31,2035 pályaszámú mozdonyt 2002-ben műemlékké nyilvánították.
Gyártó: |
Ganz–MÁVAG |
Gyártásban: |
1958–1960 |
Gyári típusjel: |
DHM1, DHM2 |
Tengelyelrendezés: |
C |
Nyomtávolság: |
1435 mm |
Hajtókerékátmérő: |
1225 mm |
Legnagyobb sebesség: |
62 km/h |
Ütközők közötti hossz: |
10 095 mm |
Magasság: |
4105 mm |
Szélesség: |
3000 mm |
Szolgálati tömeg: |
45 tonna |
Névleges teljesítmény: |
331 kW |
Forrás: Wikipédia
|